Debian

Geplaatst: juni 2, 2010 in Voorpagina
Tags:

Afgelopen weekend heb ik Ubuntu van mijn laptop afgehaald en heb ik Debian Lenny erop gezet, Debian Lenny is een stable versie. Nu kan je natuurlijk zeggen maar Ubunu is toch gebaseerd op Debian en dat klopt ook, maar Ubuntu 10.04 is gebaseerd op de testing versie van Debian. De vorige versies waren als ik het goed heb gebaseerd op de unstable versie.
Nu is Ubuntu wel redelijk stabiel en is het voor een beginnende Linux gebruiker ook makkelijk om mee te beginnen, mede omdat er veel gelijk out of the box werkt.

Wat ze bij Ubuntu dan weer niet goed doen in mijn ogen is dat ze bijvoorbeeld een LTS zoals de 10.04 uitbrengen terwijl die nog niet stabiel genoeg is, als je alleen nu al leest op de diversen Ubuntu forums hoeveel problemen er zijn met alleen al de installatie ervan, dan doe je iets erg fout.
Ik denk ook dat dit komt door dat ze elke 6 maanden een release hebben en zo te weinig tijd aan de LTS besteden, in tegenstelling tot Debian die de stable pas uit brengt als die ook echt stable is.

Bij Debian kan je ook kiezen voor een testing versie die ook al erg stabiel is maar waar je bij kan en mag verwachten dat er gewoon iets niet goed werkt, en dat is bij een testing ook niet erg want daar heb je zelf voor gekozen.
En dan heb je ook nog de unstable versie voor die gene die graag knutselen met hun systeem en het helemaal niet erg vinden als er iets niet goed werkt, voor ieder wat wils dus bij Debian.

Als mensen mij vragen waar ze het beste mee kunnen beginnen als ze over willen stappen op Linux en niet meteen met debian willen beginnen dan zal ik ze in het vervolg Linux Mint aanraden, Mint is gebaseerd op Ubuntu maar komt een maand later uit dan Ubuntu zelf.
En werkt in tegen stelling tot Ubuntu veel beter vanaf het moment dat die uitkomt, en na de installatie ben je zo goed als klaar als je de installatie dvd hebt gebruikt.
Als Linux steunpunt zal ik me ook meer met Linux Mint en Debian gaan bezig houden, en voor vragen over Ubuntu verwijs ik door naar de Ubuntu steunpunten.

reacties
  1. Arie schreef:

    Goede keuze om Debian stable te installeren, ik heb het hier op alle computers ( muv mijn iMac G3 ), zelfs op mijn netbook loopt dit fantastisch.

    En Mint is zeker beter dan Ubuntu, de laatste LTS is echt een lachertje, ze hadden net als bij 6.06 gewoon de release uit moeten stellen, maar ja het release schema schijnt bij Canonical belangrijker te zijn dan de kwaliteit. Als je een paar maanden verder bent loopt het best wel goed, 8.04 was na een aantal maanden ook pas echt af. Maar een LTS hoort gewoon af te zijn bij de release …………

    • Bas schreef:

      Debian bevalt me ook erg goed en draait ook veel soepeler dan Ubuntu deed.
      Voor mij is het een blijvertje.