Debian (2)

Geplaatst: juni 16, 2010 in Voorpagina
Tags:

Op mijn Debian installatie had ik een heel klein probleempje met mijn touchpad, nadat ik gsynaptics had geïnstalleerd kon ik hem nog niet configureren. Als ik hem wou instellen kreeg ik de melding dat ik SHMconfig op true moest zetten in xorg.conf.
In mijn xorg.conf kon ik niks vinden met SHMconfig en met wat dingetjes proberen die ik vond via google, kreeg ik na het opstarten vaak een fout in de xserver waardoor ik geen grafische desktop meer kreeg.
En als ik die al wel kreeg en weer mijn touchpad probeerde te configureren dan kreeg ik de zelfde fout weer, en ik had het al bijna opgegeven omdat er mee te leven zou zijn.
Maar gister avond vond ik in een laatste zoek tocht toch de oplossing voor dit probleempje, in xorg.conf heb ik deze twee secties toegevoegd:

Section "InputDevice"
Identifier "Synaptics Touchpad"
Driver "synaptics"
Option "SendCoreEvents" "true"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Protocol" "auto-dev"
Option "HorizEdgeScroll" "0"
Option "SHMConfig" "on"
EndSection

Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen"
InputDevice "Configured Mouse"
InputDevice "Synaptics Touchpad"
EndSection

Die ik vond op deze site, en dit werkte na een herstart meteen op mijn Dell Inspiron 1525.
Maar wie weet werkt dit ook wel op een ander systeem, het is het proberen waard natuurlijk. Voor je dit probeert maak dan wel even een back-up van je originele xorg.conf, zodat je deze altijd weer makkelijk terug kan zetten.

Reacties zijn gesloten.