Soest op glasvezel

Geplaatst: augustus 7, 2010 in Voorpagina
Tags:, ,

Ik heb laatst mijn aanmelding voor Soest op glasvezel ingetrokken omdat ik eigenlijk zeer tevreden ben met mijn huidige internet provider namelijk Tele2. Nu kreeg ik vandaag een nieuwsbrief binnen van Soest op glasvezel waar in ze uithalen naar Tele2 en hun kabel aanbieding voor 5 euro.
Ze zeggen dat Tele2 een misleidende reclame heeft maar daar ben ik het niet mee eens, er staat duidelijk dat kabel tv 5 euro kost i.c.m een combi pakket. Anders betaal je 15 euro ervoor en dat is alsnog goedkoper dan Ziggo of UPC, en verder zeggen ze dat je maar moet afwachten hoe de kwaliteit er van is. De kwaliteit van de kabel tv als het niet goed is dan licht dat eerder aan Ziggo en UPC dan aan Tele2, Tele2 huurt ten slotte de kabel van deze twee bedrijven. En Ziggo en UPC hebben daar de laatste jaren niet meer in geïnvesteerd omdat dat te veel kost.
Met deze actie van Soest op glasvezel kan ik alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik daar niet meer aan mee werk, en dat ik mijn aanmelding heb geannuleerd.

Ik heb nog even verder lopen kijken op de site en nergens kan ik het bericht vinden dat Tele2 BBned heeft overgenomen, en op deze manier weer een stuk glasvezel netwerk erbij krijgt. BBned levert bijvoorbeeld de producten van Alice een BBeyond.
Het bericht dat Tele2 BBned overneemt kan je hier lezen.

reacties
  1. Arie schreef:

    Ik heb dat spotje gisteravond toevallig gezien. Er wordt idd verteld dat het vanaf €5,00 icm een combi pakket is.

    Van die overname heeft een tijdje terug al op fd.nl gestaan.

  2. Wiebo van de Hel schreef:

    Helaas is Tele2 al weer terug gefloten door de rechter dus zit je weer vast aan de monopolist Ziggo.
    Ik maak al sinds 2005 gebruik van XMS en ben zeer tevreden. Dat Tele2 BBned overneemt betekent nog niet dat je via Tele2 een glasvezelaansluiting kunt krijgen. BBned beheert eigenlijk de toegang tot de digitale snelweg. Glashart levert de glasvezelnetwerken en XMS levert de diensten over het netwerk. Als de glasvezel er eenmaal ligt zul je ziewn dat er meerdere aanbieders komen net zoals in andere plaatsen het geval is. NB de rechter heeft ook aangegeven dat Tele2 misleidende reclame heeft gemaakt dus warom mag XMS dit niet uiteenzetten. Als je door misleidende reclame ergens ongewild aan vast zit wil je ook niet. Niet iedereen is al kalnt van Tele2 en betalen dus meer maar omdat jij al je diensten afneemt van Tele2 zou je voor € 5.00 analoge televisie kunnen krijgen maar helaas heeft de rechter daar een stokje voor gestoken.
    Maar je bent natuurlijk weer vrij om voor XMS te kiezen.

    Wiebo van de Hel (wiebo@xmsnet.nl)

    • Bas schreef:

      Hoi Wiebe

      Klopt de rechter was het eens met ZIGGO en UPC ik noem het pech maar zover ik weet heeft Tele2 het weer bij de opta neer gelegd.
      Tele2 krijgt het glasvezel deel erbij in Amsterdam waar BBned nu diensten levert over glasvezel onder de naam Alice en BBeyond, en dat word ook gewoon via Glashart netwerken.
      Ik spreek verder niet over XMS maar over Soest op glasvezel die uithaalde naar Tele2 voor dat er ook maar een uitspraak was, echt neutraal is dat natuurlijk niet want ze zeggen zelf niks commercieel te maken te hebben met XMS. Maar alleen via XMS het netwerk in Soest te krijgen.

      Overigens had ik al voor de nieuwsbrief een mail gestuurd dat ik het wilde annuleren maar gewoon als antwoord kreeg, als ik het had gekund had ik het niet gedaan.
      Zeg nou eerlijk dat kan toch ook niet, en is ook geen goede reclame voor Soest op glasvezel. En ik heb het niet voor kabel tv opgezegd want dat wil ik niet ik heb al digitale tv van Tele2, en kies dus pas voor glasvezel als Tele2 ermee komt puur omdat ik tevreden ben over Tele2.

  3. Erick schreef:

    @ Bas,
    Als er iemand misleidende reclame maakt dan zijn het die gasten van Soest op Glasvezel wel, want zij zeggen niet commercieel te zijn, maar dat zijn ze wel en niet zo’n klein beetje ook. Eerst die twee krantjes die commercieel en té gelikt eruit zag voor een initiatief die zegt niet commercieel te zijn, daarna allerlei acties waarin zij diverse producten weg ging geven als je lid wordt, de advertenties in diverse kranten en overige media waarvan de commerciële teksten er vanaf druipt en dan zwijg ik nog maar even over de zeer geslaagde actie op het Gilde terrein wat door diverse commerciële bedrijven gesponsord was in ruil voor gratis reclame op de website van Soest op Glasvezel.

    Als ik ergens een gruwelijke hekel aan heb dan zijn het mensen die onjuist- en onwaarheden verkondigen op wat voor manier dan ook. Als mensen aan Soest op Glasvezel vroegen hoe het komt dat het zo lang duurt dan kregen ze vaak een nietszeggend antwoord van hen, namelijk dat zij niet weten hoe het komt of iets in die trant. In mijn ogen is dat geen eerlijk antwoord, want zij weten namelijk wél waardoor het komt. Het antwoord is simpel: Reggefiber en XMSnet.nl bepalen wanneer zij een “GO” krijgen. Waarom wordt daar geen woord over gerept in het openbaar? Het antwoord is best schokkend te noemen: de mensen van Soest op Glasvezel willen overkomen als een niet-commercieel partij, aldus de woorden die zij letterlijk gezegd hebben. Nou, in dat geval heb ik dé oplossing: stop met dat hele Soest op Glasvezel.

    Werkelijk alles wat zij gedaan hebben, doen en in de toekomst nog gaan doen qua acties is zo commercieel als de pest. Waarom is Soest op Glasvezel daar niet gewoon eerlijk over? Ik bedoel: het is niet iets om je ervoor te schamen, want er zijn zoveel initiatieven die commercieel te werk gaan en daarmee zeer succesvol zijn. Iedereen die ik sprak is Soest op Glasvezel zat en ik snap dat echt wel, want de inwoners van Soest zijn niet gek en zien echt wel dat er heel veel dingen niet kloppen. Zeggen dat je niet commercieel bent terwijl alle acties zo commercieel zijn als de pest is geen slimme zet, liegen over de ware aard waarom het zolang duurt is wederom geen slimme zet en dan zwijg ik nog maar over hun opdringerigheid naar mensen toe om ervoor te zorgen dat zij een abonnement gaan afsluiten. Het is heel simpel: als iemand “nee” zegt dan moet je diegene niet lastig blijven vallen met hoe geweldig glasvezel wel niet is. Ja, glasvezel is inderdaad geweldig en ik spreek uit eigen ervaring aangezien ik al bijna 5 jaar een zeer tevreden gebruiker van glasvezel ben.

    Echter, het gros van de inwoners van Soest is 50 jaar of ouder. Denk je nou echt dat zij serieus 50 Mbps up- en download snelheden nodig hebben om te kunnen Internetten? Die mensen zijn denk ik meer geïnteresseerd in High Definition Television (= HDTV). Even voor de freaks onder ons: HDTV maakt gebruik van een datasnelheid van 25 Mbps. Een simpele rekensom leert dat je dan nog 25 Mbps overhoudt om andere dingen ermee te doen. Er zijn weinig mensen boven de 50 jaar die deze snelheden nodig hebben. Oké, ik geef toe: het is erg fijn om realtime – zonder enige vertraging in beeld en geluid – een gesprek op Skype te voeren, maar daar heb je naar mijn mening geen glasvezel voor nodig en datzelfde telt ook voor het verzenden en ontvangen van foto’s en/of video’s. Een “normale” gebruiker van het Internet kan prima uit de voeten met een abonnement van 20 Mbps, hij of zij heeft geen snelheden nodig van 50 Mbps up- en download en dat telt helemaal als hij of zij geen HDTV in huis heeft. Met andere woorden: glasvezel is alleen interessant voor mensen die dagelijks grote bestanden up- en/of download, een HDTV thuis hebben en top kwaliteit beeld en geluid wil hebben.

    Groetjes Erick

    • Inwoner Soest schreef:

      Beste Erick,

      Het woord “commercieel” betekent dat je iets onderneemt met winstoogmerk of op zijn minst vanuit een zakelijk perspectief.

      Volgens mijn weten steken de vrijwilligers van SoG heel veel vrije tijd in dit project zonder daar een cent voor betaald te krijgen. Natuurlijk krijgen ze middelen ter beschikking, niemand doet vrijwilligerswerk wat je uit eigen zak moet betalen. Ik vergelijk het maar met mijn sportclub waar zo’n 150 vrijwilligers actief zijn, waaronder ik zelf. De club ontvangt geld van o.a. bedrijven (sponsors) die in ruil voor hun financiële bijdrage hun naam op de website en reclameborden mogen zetten. Maar daarmee is het toch nog geen commerciële sportvereniging?

      Je praat over HDTV en Skype alsof het de normaalste zaken van de wereld zijn. Dat is nu ook zo, maar alleen dankzij de mensen die in de tijd van de 56K modem niet genoegen namen met wat er toen allemaal al mee kon. Zij voorvoelden dat er nog veel meer mogelijkheden in het verschiet zouden liggen. Dankzij deze pioniers kunnen jij en ik nu genieten van HDTV en Skype.

      De vrijwilligers van SoG zijn de pioniers van deze tijd en voorvoelen nu al de nieuwe mogelijkheden van glasvezel in de toekomst en daarom stoppen ze er zoveel vrije tijd en energie in. Dat veel mensen dit nog niet kunnen zien kan ik me heel goed voorstellen, maar om dan zo negatief te gaan doen over SoG begrijp ik eerlijk gezegd niet en vind ik op zijn zachts gezegd nogal respectloos.

      Inwoner van Soest

      • Bas schreef:

        Beste inwoner Soest
        Ik ben het volledig met de reactie van Erick eens, en zo zijn er meer Soesters die er ook zo over denken.
        Ik hou niet van censuur dus heb daarom ook uw reactie goed gekeurd op mijn blog, net als ik met die van Erick gedaan heb.
        Alleen ik waak er wel voor dat er op mijn blog geen aan houdende discussie gevoerd gaat worden over dit onderwerp.
        Hopelijk gebeurd dit ook niet anders ben ik genoodzaakt om reacties niet meer goed te keuren.

        Bas

  4. Wiebo van de Hel schreef:

    Graag wil ik even reageren op de reactie van Erik.
    Reggefiber en XMS zijn natuurlijk commerciële instellingen maar om een glasvezelnetwerk rendabel te maken moet er minimaal een belangstelling bestaan van 40% van de inwoners. Om die 40% te behalen is er een Bewonersinitiatief gestart om andere bewoners te interesseren voor dit netwerk. SOG krijgt hiervoor niet betaald en is daarom niet commercieel te noemen. Erik noemt dat er voor HD televisie een bandbreedte nodig is van 25 Mb maar dit klopt niet, een HD zender gebruikt tussen de 11-15 MB. Maar in de meeste huishoudens is meer dan een televisie aanwezig en als die allemaal op HD kwaliteit willen kijken is er te weinig bandbreedte bij Ziggo, UPC en Tel2 levert geen anloge televisie en Ziggo en UPC leveren een steeds kleiner pakket aan analoge zenders. Volgend jaar gaat Ziggo zijn analoge pakket weer verder uitkleden om meer HD zenders te kunnen aanbieden. Een HD zender levert hen namelijk veel meer geld op. Volgend jaar zal het pakket vermoedelijk naar 25 zenders gaan maar er wordt zelfs al gesproken om terug te gaan naar slechts 15 zenders en dan komen RTL en SBS zelfs niet meer voor in het analoge aanbod.
    De ontwikkelingen op televisiegebied houden echter niet op en 3D televisie zal nog veel meer gaan vragen van het bestaande netwerk.
    Het klopt dat net als landelijk ook in Soest de vergrijzing toeneemt maar glasvezel beidt juist ook voor de ouderen zeer veel mogelijkheden waaronder kerktelevisie maar ook een op skype gebaseerd systeem waarmee online je huisarts bij je op bezoek komt.
    Ik zelf heb al jaren en glasvezelverbinding en ben zeer tevreden. Alle grote gemeenten om ons heen hebben of krijgen glasvezel; Amersfoort wordt zelfs volledig van glas voorzien, grote delen van Hilversum en Utrecht hebben al Glasvezel en zo ook Almere en Zeewolde. Moet Soest hierin achter blijven? ik denk het niet maar het is een ieders vrije keuze.

  5. Bert schreef:

    Wiebo van de Hel,
    Op http://www.timefordvd.com/tutorial/DigitalTVTutorial.shtml staat “High Definition Television (HDTV) uses a data rate of 25 – 27 Mbps for the best possible picture” beschreven. Om zeker te zijn of dat wel of niet klopt, heb ik het nagevraagd aan een collega, die expert is op dit gebied. Hij bevestigde mij dat HD-televisie inderdaad gebruik van een datasnelheid van ongeveer 25 Mbps.

    Inwoner van Soest,
    Als u meent dat Soest op Glasvezel niet commercieel zou zijn, dan ben ik bang dat u hier een denkfout maakt. Soest op Glasvezel is weldegelijk commercieel, ook al werken zij, neem ik aan, op vrijwillige basis, zij zijn direct of indirect werkzaam voor XMSnet om te zorgen dat zij abonnees krijgen. Als een bewonersinitiatief direct of indirect werkzaamheden doet voor een commercieel bedrijf, wat dus geld verdient aan abonnees, dan zijn ze dus weldegelijk commercieel bezig.

    Erick heeft geen respectloos bericht geschreven, vind ik. Hij schrijft wat bij Soest op Glasvezel mis gaat, hij had ook zijn mond kunnen houden, en niets kunnen zeggen, alleen daar bereikt niemand iets mee. Als Soest op Glasvezel voor Ziggo op die manier te werk zou gaan zoals Erick dat beschrijft, dan zouden wij de samenwerking met hun meteen stop zetten, en hun veel succes wensen met het vinden van een andere provider waar zij actie voor kunnen voeren.

    Met vriendelijke groet van Bert
    Een ICT-medewerker van Ziggo

    • Arie schreef:

      Niet om te bashen of een flamewar te starten.

      Maar klopt die 25 Mbps wel? Ik heb een miniDV kamera, die neemt ook op met 25Mbps maar is geen HDTV, of mis ik iets?

      Kamera is trouwens een JVC GR-DF420e uit 2006

  6. Wiebo van de Hel schreef:

    Bert;
    Zowel UPC als Ziggo geeft gebruikt voor de HD zenders:

    Nederland 1 HD: 12.2 Mbps
    Nederland 2 HD: 12.2 Mbps
    Nederland 3 HD: 12.2 Mbps
    SBS 6 HD: 11.2 Mbps
    Veronica HD: 11.2 Mbps
    NET 5 HD: 11.2 Mbps

    XMS zit een fractie hoger.

    Soest op Glasvezel heeft slechts een maatschappelijk belang, ze willen keuze hebben en niet alleen afhankelijk zijn van de monopolist Ziggo die al jaren lang misbruik maakt van haar positie. Jarenlang kon er niets bij Ziggo en nu kan er opeens veel; Ziggo voelt de hete adem van glasvezel en dat is een gewin voor de consument. Dat alles bij Ziggo beter is betwijfel ik kijk maar eens op http://www.zaggo.nl

    Respectloos of niet dat is een persoonlijke mening en die mag iedereen hebben maar sinds wanneer houdt een ICT medewerker van Ziggo zich bezig met personeelszaken. Volgens mij heeft een ICT-er bij Ziggo zijn handen meer dan vol aan de eigen afdeling.

  7. Ralph Coesmans schreef:

    Dat geouwehoer over commercieel of niet, is dat nu echt belangrijk?
    Blijkbaar wel, dus hierbij mijn duit in de zak.

    Het doel van de vrijwilligers van Soest op Glasvezel is het realiseren van een open netwerk van glasvezel. En dat gaat niet vanzelf!

    Waar de overtuigd commercieel denkers aan voorbij gaan, is dat er nog geen netwerk ligt om aan te verdienen. Hoe commercieel is dat?

    De vrijwilligers van Soest op Glasvezel zijn onbezoldigd bezig om dat netwerk voor elkaar te krijgen, om voor iedereen in Soest een nieuw netwerk te realiseren, waarop meer mogelijk is dan op de huidige netwerken, inderdaad ook met maatschappelijk belang, en ook uit eigen belang om sneller en beter digitaal te kunnen communiceren (ehm, ook dat is maatschappelijk belang).

    Er wordt door een klein groepje enthousiaste vrijwilligers keihard gewerkt en geknokt. Niet voor geld maar voor dat nieuwe glasvezelnetwerk als extra keuzemogelijkheid naast kabel en ADSL, die gewoon blijven bestaan en hun bestaansrecht zelf moeten rechtvaardigen op hun eigen (commerciele) manier.
    Het bewonersinitiatief is daarmee gewoon NIET commercieel bezig. Als je gaat zoeken naar organisaties die altijd wel ergens achter zitten, dan is de hele wereld toch commercieel bezig? En is commercieel bezig zijn nu ineens een smerig en vuil iets?

    Aangezien de vrijwilligers zelf geen fondsen hebben, maar er toch kosten gemaakt moeten worden om dit project te ondersteunen en bekend te maken (want het gaat niet vanzelf, als we niks doen wat geld kost kunnen we ons doel zeker niet bereiken), worden zij hierbij ondersteund door de aanbieder die zij bij aanvang van dit vraagbundelingsproject gekozen hebben: XMS.

    XMS is een commercieel bedrijf en wil straks geld verdienen aan zoveel mogelijk abonnementen. Dat is logisch. Doen alle dienstenaanbieders.

    Maar het echte werk wordt door vrijwilligers in eigen tijd gedaan: schrijven van teksten, het maken van grafische ontwerpen (dat inderdaad door een professional gedaan is, daarom ziet het er zo mooi uit, alleen heeft zij dat ook gratis en in eigen tijd gedaan!), website beheren, flyeren, infostands bemensen, persoonlijke bezoeken ter informatie en ga zo maar door! Niet voor XMS, maar voor een open glasvezel netwerk voor heel Soest.

    XMS is nu dus wel al een jaar kosten aan het maken ter ondersteuning van het project, om dat hopelijk straks terug te kunnen verdienen met het eerste jaar dat zij aanbieder zijn voor de mensen die zich nu aanmelden. Maar het is vooral eerst veel zaaien en nog maar hopen dat er oogst komt. Zij lopen hiermee een groot risico. En direct na aanleg komen andere aanbieders die op commerciele gronden hun diensten gaan aanbieden wat de Soesters nog meer keuzemogelijkheden biedt.

    Wat is hier mis mee? Dit is toch hoe de westerse wereld in elkaar steekt?

    Maar ga vrolijk door met roepen dat Soest op Glasvezel commercieel is.
    Ik weet wel beter.

    En de uitspraken dat SoG niet eerlijk en open is:

    ze hebben ook niet alle wijsheid in pacht, en handelen naar de informatie die zij toebedeeld krijgen. Dat zij in hun uitingen niet alles vertellen, komt meestal doordat zij niet alle informatie ter beschikking hebben (of niet de ruimte om de hele wereld erbij te betrekken), en in sommige gevallen wordt natuurlijk vooral informatie gegeven die voordelig uitpakt voor het initiatief. Want er is wel een doel om te bereiken! Dat doet toch elke organisatie en bedrijf?

    Maar er wordt altijd met open vizier gecommuniceerd en als er feitelijke fouten gemaakt worden, kan iedereen dat aangeven en wordt het verbeterd. Zo ook met informatie over Ziggo.

    Ook wordt er in persoonlijke gesprekken met mensen gekeken naar hun persoonlijke situatie, en als glasvezel niet interessant is, wordt ook dat advies gegeven. De keuze is uiteindelijk aan de inwoners van Soest zelf. En die kunnen zelf ook alle informatie achterhalen die zij nodig achten om hun eigen besluit op te baseren. De vrijwilligers zijn ervoor om juist de informatie te geven over de mogelijkheden van het glasvezelnetwerk, en de kosten die daarmee gepaard gaan. En daar is men duidelijk genoeg over.

    En als je het niet vertrouwt: zoek het uit op internet, neem contact op met een vrijwilliger en stel gewoon de vraag, je krijgt gewoon een eerlijk antwoord.
    En kies dan wel of niet voor glasvezel in Soest.

    • Erick schreef:

      Bert van Ziggo heeft gelijk in wat hij zei, namelijk: “Als een bewonersinitiatief direct of indirect werkzaamheden doet voor een commercieel bedrijf, wat dus geld verdient aan abonnees, dan zijn ze dus wel degelijk commercieel bezig.” En ja, het is inderdaad belangrijk om daar eerlijk over te zijn. Als je zegt dat je niet commercieel bent terwijl dat wél zo is dan ben ik – en veel Soesters met mij – van mening dat je niet eerlijk bent. Ook ik ben van mening dat glasvezel in heel Soest – en in de rest van het land – moet komen, laat daar geen misverstand over bestaan. Echter, de manier waarop jullie actie voeren is in mijn ogen niet correct en dát is wat ik jou en je collega’s probeerde duidelijk te maken.

  8. Bas schreef:

    Het begint nu een aardige discussie te worden hier en daar wilde ik voor waken, dus bij deze heb ik de mogelijkheid tot reageren uitgezet.
    Wil je toch nog wat kwijt dan kan dat via de contact pagina of via twitter.